Elke wielkeuze is een compromis
Het vinden van het juiste wiel is niet altijd even makkelijk. Daarom geven wij hieronder enkele richtlijnen die kunnen helpen bij jouw keuze. Doorgaans is iedere wielkeuze een compromis. Door vooraf zorgvuldig na te denken over de juiste wielkeuze kan een maximaal rendement worden behaald, in termen van levensduur, gebruikscomfort en veiligheid.
Specifieke bedrijfsomstandigheden spelen ook een belangrijke rol. Slechte vloeroppervlakken bijvoorbeeld, of het in aanraking komen met extreme temperaturen, agressieve stoffen of vocht.
Wieldiameter en bouwhoogte
Onder bouwhoogte verstaan wij de afstand tussen de grond en de onderzijde van de het rijdend object, na montage van de wielen. Er is één belangrijke vuistregel: hoe groter het wiel dat je toepast, hoe beter. Een groot wiel rijdt lichter en overwint oneffenheden en obstakels gemakkelijker.
Vrijlopend, wielrem of totaalstop
Vrijwel alle zwenkwielen zijn leverbaar met of een wielrem of een totaalstop. Bij een wielrem wordt het rollen van het wiel geblokkeerd, bij een totaalstop zowel het rollen als het zwenken. Doorgaans worden twee van de vier wielen uitgerust met een wielrem of totaalstop, of alle wielen wanneer een rem altijd bereikbaar moet zijn.
Draagvermogen
Welk draagvermogen per wiel nodig is, kan worden bepaald met de formule die hiernaast is weergegeven. Daarbij wordt uitgegaan van een constructie met vier wielen.
Tel het eigen gewicht van het rijdend object en het gewenste laadvermogen bij elkaar op. Dit totaal deel je bij een 4-wielige constructie door 3. Deze marge is nodig omdat het gewicht niet altijd evenredig door alle wielen gedragen kan worden. Door oneffenheden in de vloer of een ongelijke verdeling van de last, kan één van de wielen contact verliezen met de grond en kunnen wielen overbelast raken. Bij zeer slechte ondergrond wordt geadviseerd om het totaal te delen door 4 - 2 = 2. Bij een ander aantal wielen dan 4 is de berekening afhankelijk van de situatie. Het wordt aanbevolen om het draagvermogen per wiel ruim te nemen.

Loopvlak en rolweerstand
De rolweerstand is sterk afhankelijk van het loopvlak van het wiel. Het rijden kan erg zwaar aanvoelen, zelfs als het draagvermogen ruim voldoende is. In dat geval kan een ander loopvlak uitkomst bieden, mits de situatie dit toelaat. Het ene loopvlak heeft namelijk beperkingen in draagvermogen terwijl het andere loopvlak niet geschikt is bij specifieke bedrijfsomstandigheden. Ook hier geldt: hoe groter het wiel, hoe beter. Een verlaging van de rolweerstand wordt dus ook bereikt door een grotere wieldiameter te kiezen. Een compromis is vaak onontkoombaar. Onderstaande grafiek laat de relatieve rolweerstand van de verschillende loopvlaksoorten zien.

Zwenkwielen of bokwielen
Het is de vrijheid van de constructeur te bepalen welke wielen worden gemonteerd en in welke opstelling ze onder de constructie worden geplaatst. Soms worden vier zwenkwielen toegepast. Hierdoor ontstaat een zeer wendbare constructie die zelfs op de plaats kan draaien. Een nadeel is echter de geringe koersvastheid bij rechtuit rijden. Denk maar aan een winkelwagentje. Daarom past men meestal twee zwenk- en twee bokwielen toe. In dat geval kunnen de zwenkwielen het best gemonteerd worden aan de kant waar de gebruiker loopt, of de wagen nu geduwd of getrokken wordt.